Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

o zahradní železnici

Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod Fantomik » ned 08. bře 2020 22:17:38

Začal jsem jinde, ale ono to patří více na toto fórum. ;) Třeba to tu probudíme trochu k životu!
Co se týká mých znalostí tohoto modelářského oboru, jsou hodně mizerné -to jen abyste se nedivili některým mým otázkám. :mrgreen:

Návrh kolejiště vypadá aktuálně (9.7.2023) takto:
057.jpg


Mašina už jezdí v kuchyni: :lol: Obrázek

Centrála zatím nejasná...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil Fantomik dne ned 09. črc 2023 22:32:20, celkově upraveno 4
Fantomik
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon 05. srp 2019 19:35:34

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod Fantomik » ned 08. bře 2020 22:18:38

A teď nějaké otázky.
-kolejnice uvažuji mosazné. Máte problémy s údržbou? Často je musíte „obrousit“? Nebo co vše to obnáší? Niklované asi zbytečné, ne? Cena, dostupnost výhybek…
-pokud stavíte betonový most, základy každého pilíře máte až do hloubky 0,8-1m? Příp. v jakých půdorysných rozměrech?
-jakého výrobce výhybek preferujete? Samozřejmě jsem již dal na rady a počítám s nejmenšími oblouky i výhybkami min. R3 (r=920mm).
Fantomik
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon 05. srp 2019 19:35:34

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod nadkachna » pon 09. bře 2020 10:42:55

Na téma mosaz vs. nikl tu máš celkem dost názorů. Obě varianty mají své klady i zápory. V kostce řečeno mosaz má přirozenou patinu, je lépe dostupná (kolejivo skladem) a vychází o něco levněji. Mosaz má snazší údržbu, což se hodí, pokud jezdíš spíše nahodile. Koleje však musíš před jízdou tak jako tak projít a případně očistit od napadaného listí, větviček apod. Já mám mosaz, jezdím v průměru dvakrát do měsíce a koleje přejíždím gumou cca pětkrát ročně dle potřeby.
Most mám od Asy model. Dle instrukcí p. Chudoby jsem sloupky prolil betonem do hloubky cca 30 cm a opravdu to drží svou vahou a nehýbe se. 1m mi tak přijde zbytečně přestřelený. Svůj vliv ale může mít i jílovitá půda a mírné zimy, kterou doma máme.
Kolejivo mám Piko, výhybky původně také, ale přecházím k LGB - přijdou mě oproti Piku, kde je mi více sympatické zpracování pražců, spolehlivější.

Dej pak vědět, jak jsi spokojený s tou novou rokáckou centrálou ;)
Jinak držím palce s laděním plánu kolejiště. Zatím to bohužel stáletrochu vypadá jako vlakodrom z katalogu výrobců z bývalé NDR, kde se výrobce snažil nacpat co nejvíce prvků a udat tak na malé ploše co nejvíce svých výrobků. Zkus se třeba inspirovat vybraným úsekem nějaké skutečné (a třeba i již zrušené) dráhy. Trať by vždy měla vést od někud někam a každá kolej by měla mít z hlediska provozu svůj smysl.
nadkachna
 
Příspěvky: 160
Registrován: sob 27. pro 2014 18:42:00

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » pát 13. bře 2020 22:52:52

Zdravím, tak ke kolejím. Já jezdím mosaz, mám je venku jedenáctý rok a až na to, sem tam přebroušení, bez problému. Když jezdím málo, přebrousím je tak dvakrát za rok, když jezdím hodně, stačí to po zimě na jaře.
U kolejiva je asi lepší LGB, ale u výhybek se mi moc dobře osvědčily ty od Pika. Ten oblouk 920mm, bych bral jako minimum, já postupně všechno předělal na oblouk 1200mm a myslím, že to je tak tak. Kdybych stavěl
znova od začátku, šel bych do oblouku LGB R5... Ten plánek je trošku vlakodrom, ale pokud ti to nevadí, tak proč ne. Toho prostoru tam moc není, tak se to asi těžko kombinuje. A souhlasím z kolegou, že by jsme se
měly pořád inspirovat skutečnou železnicí, o tom přece železniční modelářství je...
Jako základy ke stavbám se mi osvědčily železné trubky zatlučené tak půl metrů až metr do země a přibetonované jen v horní části, zatím to drží... :o
Jinak mašina super, mám ji taky, s reko sasáky to bude parádní souprava. A zrovna ty saské dráhy jsou super inspirace, velice zajímavá historie a pestrý současný provoz. Centrála pojede určitě bez problémů, ta bude v pohodě.
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod Fantomik » sob 14. bře 2020 9:39:12

Chlapi, díky moc za informace! K tomu návrhu kolejiště -kvůli vám teď nespím! :-D Popřemýšlím nad tím prostorem. Mohl bych jít možná víc dozadu a celé to natáhnout a vzadu vytvořit další nádraží, ale to už by asi pantátu trefilo. Navíc tam jsou stromy -listí a padající nahnilá jabka by mě asi dost vadila.
Když píšete o čištění (obrušování) kolejí, čím to děláte? Nějakým čistícím vozem? Nebo ručně?

A pak ještě otázku, mohli byste mi dát odkaz, nebo pár fotek na vaše kolejiště (klidně SZ)? Jde mi přímo o vás, kteří mi tu radíte. ;) Jinak jsem koukal, že spousta stránek na netu je aktualizovaných do roku 2013-2015, a pak nic. Jako by nastal vlakový útlum...
Fantomik
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon 05. srp 2019 19:35:34

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » ned 15. bře 2020 9:44:33

Ono to vypadá, že útlum géčka trochu je a asi dál bude. Je to hodně vyhraněná a drahá zábava a moc nás není. Já čistím koleje tím ručním od LGB a před každým ježděním projedu trať čistícím vozem na kterém
jsou namontované čistící botky od LGB.

P3140073.JPG


Toto je třeba, jak u mě vypadá stanička do S, délka od výhybky k výhybce 4 metry, výhybky R3 LGB a oblouk 1200mm.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod Fantomik » ned 15. bře 2020 11:34:16

GKarel píše:Já čistím koleje tím ručním od LGB...

To běháš po zahradě po čtyřech, abys je očistil? Já už se asi tolik a na tak dlouho neohnu! :lol:
Když koukám na tu výhybku vpravo, napadlo mě, jestli používáš i obloukové výhybky. Není s nimi třeba nějaký problém? Mám teď třeba na mysli PIKO R3/R5.
Fantomik
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon 05. srp 2019 19:35:34

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » ned 15. bře 2020 14:28:55

Zahradní železnice, to je samozřejmě spousta práce. Jak je to čerstvě postavené, tak je to fajn, ale po létech přibývá spousta údržby a oprav. Broušení kolejí se dá zjednodušit koupí brousící lokomotivy od LGB.
Výhybky mám jen normální, když jsem to stavěl v podstatě obloukové nebyly vůbec dostupné. Ale myslím, že fungují dobře, alespoň co vím z doslechu.
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod nadkachna » pon 16. bře 2020 13:16:14

U mosazi asi i záleží na klimatických podmínkách, kde to provozuješ. Já třeba za těch pět let, co to mám, potřebu broušení nepocítil. Používám jen tu gumu od LGB. p. Zezulka si prý na to vyrobil i nějaké udělátko v podobě nástavce, aby se tolik nemusel ohýbat, tak to taky tak můžeš zkusit. Jinak je to stejné jako s větším záhonem či skalkou - pořád je co vytrhávat a dolaďovat. To je oproti domácímu kolejišti jistá nevýhoda, i když tam ti zas zeleň nevyroste sama :)
nadkachna
 
Příspěvky: 160
Registrován: sob 27. pro 2014 18:42:00

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » pon 16. bře 2020 16:35:23

Ty klimatické podmínky, to je pravda. Mosaz oxiduje hlavně když je vlhko a teď je pořád hodně suché počasí. Já, když jsem začínal stavět, byly takové zimy, že jsem na některých místech neviděl koleje až do jara, jak byly
zaváté sněhem. Jo Zdeněk Zezulka má k té gumě přidělanou tyčku z mopu, nebo co...a nemusí se ohýbat...
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Další

Zpět na Jiné

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron


Sponzor fóra je firma Vlaky Zezulka


Blog Zahradní železnice blog-zahardni-zeleznice