Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

o zahradní železnici

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod digitalista » úte 16. čer 2020 10:49:25

[quote="nadkachna"]V zásadě jde o to rozmyslet si, co od toho kolejiště čekáš - zda to má být jen taková hračka, nebo model. V prvním případě je vše v pořádku s fantazii se meze nekladou, v tom druhém je potřeba pochopit, že model má představovat zmenšenou realitu (samozřejmě s jistými kompromisy).......

Pokud bychom měli diskutovat o kompromisech v modelařině, tak možná o délce trati, nádraží a vším, co souvisí s velikostí prostoru, kde chceme převést do reality své představy.
V modelech žádné kompromisy neexistují, jinak to jsou všechno hračky za rozdílné ceny.
Zatím znám modeláře jen jednoho, bohužel, nebo spíš bohudík nedělá "naše" měřítko
https://www.proform-spur1.com/

Prošel jsem si všechny návrhy a nápady, které zde diskutující představili a každý má něco do sebe.
Fantomik nějakou představu má a souhlasím s tím, že na papíru nebo v programu PC to vypadá jinak než pak když dojde k samotné realizaci. My jsme si třeba oblouky vystříhali z kartonu a po večerech lezli po zahradě s laserovou vodováhou.
Jinak přijímám jeho výzvu - přijeď se podívat, opravdové modelařiny moc neuvidíš, ale zajezdíme si :lol:
digitalista
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 27. srp 2013 10:44:13

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod nadkachna » stř 17. čer 2020 8:30:57

digitalista píše: Pokud bychom měli diskutovat o kompromisech v modelařině, tak možná o délce trati, nádraží a vším, co souvisí s velikostí prostoru, kde chceme převést do reality své představy.
V modelech žádné kompromisy neexistují, jinak to jsou všechno hračky za rozdílné ceny.
Zatím znám modeláře jen jednoho, bohužel, nebo spíš bohudík nedělá "naše" měřítko
https://www.proform-spur1.com/:


Tak, jak to popisuješ, to trochu vyznívá, že vzato do extrému nelogická změť kolejí s oblouky R1 je z hlediska modelářství O.K., pokud po nich jezdí špičkový model v ceně nové auta :-) No každopádně díky za odkaz, jsou to nádherné kousky.
nadkachna
 
Příspěvky: 160
Registrován: sob 27. pro 2014 18:42:00

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod digitalista » stř 17. čer 2020 9:24:53

nadkachna píše:
digitalista píše: Pokud bychom měli diskutovat o kompromisech v modelařině, tak možná o délce trati, nádraží a vším, co souvisí s velikostí prostoru, kde chceme převést do reality své představy.
V modelech žádné kompromisy neexistují, jinak to jsou všechno hračky za rozdílné ceny.
Zatím znám modeláře jen jednoho, bohužel, nebo spíš bohudík nedělá "naše" měřítko
https://www.proform-spur1.com/:


Tak, jak to popisuješ, to trochu vyznívá, že vzato do extrému nelogická změť kolejí s oblouky R1 je z hlediska modelářství O.K., pokud po nich jezdí špičkový model v ceně nové auta :-) No každopádně díky za odkaz, jsou to nádherné kousky.


Asi jsem to špatně napsal, tak se to pokusím nějak vysvětlit. Pokud chci něco nazvat modelem a uvedu měřítko, tak opravdu by to mělo být bez kompromisů. To jsem napsal snad jasně. Kompromisy ale můžeme akceptovat v délce trati, nádraží a vším, co souvisí s prostorem. Ano, upřesňuji, že pan Probst nemá modelové kolejiště. Je to kolejiště, které je plné kompromisů, někdy až na hraně, právě proto, že někteří zákazníci taková kolejiště mají. Já bych ho nazval kolejištěm testovacím. Pokud něco za tyhle prachy vyrábíte, včetně kolejí a výhybek, tak musíte i něco garantovat. strávil jsem u něho celý den a kdybych sepsal všechno, co jsem viděl a slyšel, tak je to na knihu... :D
Jinak ze zahraničních kolejišť, která jsem mohl navštívit, to jsou opravdu změti, kolejí a výhybek. vyjímky bych napočítal na prstech jedné ruky.
digitalista
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 27. srp 2013 10:44:13

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod nadkachna » stř 17. čer 2020 14:08:18

Já modelovou železnici vnímám jako jeden funkční celek vozidel, trati, řízení provozu a okolní krajiny, takže pokud je přípustný rozumný kompromis vycházející z daných dispozic u dopravní cesty, musí být logicky akceptovatelný i u funkčních vozidel. Něco jiného by to bylo u makety na poličce, tam pro žádné kompromisy není důvod. Modely ve velikosti I jsou obecně někde jinde, než Géčko, ale ani zde mě většina produkce pro rozchod 750 - 1000 mm neuráží, což se naopak nedá říci o některých kouscích od Pika pro běžný rozchod.
nadkachna
 
Příspěvky: 160
Registrován: sob 27. pro 2014 18:42:00

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » čtv 18. čer 2020 11:37:13

Každý to železniční modelářství vidí jinýma očima, někdo je unešený z vlakodromu a jiný chce jezdit odněkud někam. Komerční kolejiště musí být trochu vlakodrom, protože lidi chtějí vidět pořád pohyb. Ale soukromé může být
jakékoliv. A co říkáte třeba na kolejiště pana Šilera, pro mě to byl velký vzor a dodnes hledám na jeho stránkách cenné informace.
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod digitalista » čtv 18. čer 2020 15:40:36

nadkachna píše:Já modelovou železnici vnímám jako jeden funkční celek vozidel, trati, řízení provozu a okolní krajiny, takže pokud je přípustný rozumný kompromis vycházející z daných dispozic u dopravní cesty, musí být logicky akceptovatelný i u funkčních vozidel. Něco jiného by to bylo u makety na poličce, tam pro žádné kompromisy není důvod. Modely ve velikosti I jsou obecně někde jinde, než Géčko, ale ani zde mě většina produkce pro rozchod 750 - 1000 mm neuráží, což se naopak nedá říci o některých kouscích od Pika pro běžný rozchod.


Na LGB, dnes patřící pod hračkářský koncern Simba-Toys, se musíme dívat jako na zázrak, jak se stala obyčejná plastová hračka fenoménem všech generací od roku 1968, kdy byl LGB představen na veletrhu hraček v Norimberku. Bratři Richterové rozjeli byznys, který vydržel až do roku 2006. Vůbec neřešili nějaké měřítko a normy železničního modelářství. Postavilo se několik typů pojezdů a ty s různými karosériemi dokázaly lítat celoročně venku za každého počasí. Všechno po tom, co se vyrábělo na koleje rozchodu 45mm, bylo a je jen zpestření nabídky. PIKO žádné nemám, ale co jsem měl v ruce, tak mi to připadalo jako snaha konkurovat LGB modelům za lidový peníz. Modely pro běžný rozchod jen zaplnili díru na trhu, protože LGB modelů s možností výměny nárazníků pro normálněrozchodný provoz moc nebylo. Modely ve velikosti 1 jsou samozřejmě jinde, ty jsou také vyráběny jako modely a né hračky a mají své zákazníky stejně jako modely v měřítku IIm malovýrobců.
digitalista
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 27. srp 2013 10:44:13

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod digitalista » čtv 18. čer 2020 16:09:06

GKarel píše:Každý to železniční modelářství vidí jinýma očima, někdo je unešený z vlakodromu a jiný chce jezdit odněkud někam. Komerční kolejiště musí být trochu vlakodrom, protože lidi chtějí vidět pořád pohyb. Ale soukromé může být
jakékoliv. A co říkáte třeba na kolejiště pana Šilera, pro mě to byl velký vzor a dodnes hledám na jeho stránkách cenné informace.


Pokud považuješ za vlakodrom ovál, tak to je fakt jen na závody lokomotiv. V zahraničním podání, kde jsou kolejiště většinou klubová, si chce každý zajezdit se svým, takže tam je taky jiný úhel pohledu. Myslím, že základ je dán prostorem, který je k dispozici. Pokud to má být rodinná záležitost, tak pak je dalším faktorem počet souprav, které můžeš mít na trati. Změříš nejdelší soupravu, kterou si na trati přeješ a teď něco vymysli. Takže asi tak.

Co vím, tak vzniklo jako předváděcí a jako součást prodejny. Je fajn, že zákazník vidí všechno v reálu. Určitě informace, které jsou na stránkách, jsou většinou podloženy zkušenostmi a mají všem zájemcům stále co říci. Nikde jsem ale nenašel žádné parametry jako třeba zastavěná plocha, hrubý nákres a podobně. Osobně jsem ho neviděl.
digitalista
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 27. srp 2013 10:44:13

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod GKarel » sob 20. čer 2020 9:34:57

Vlakodromem ani nemyslím ovál, viděl jsem už pár krásných oválů. Myslím tím spíše takové to strašné nahuštění kolejí na malém prostoru, i když, i to se dá někdy krásně zpracovat, aby to vypadalo dobře. Ale jak píšeš, je to
prostě o tom prostoru. Kolejiště pana Šilera, to rozhodně stojí za vidění, už jenom výškový rozdíl mezi koncovými stanicemi dva metry, to mě hodně inspirovalo, protože já jsem na tom obdobně. A proto je opravdu dobré, než člověk
začne stavět, navštívit pár zahradních kolejišť a nechat se inspirovat, jak se říká, najít si to svoje.
GKarel
 
Příspěvky: 223
Registrován: sob 16. bře 2013 16:19:16

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod digitalista » úte 23. čer 2020 11:19:08

GKarel píše:Vlakodromem ani nemyslím ovál, viděl jsem už pár krásných oválů. Myslím tím spíše takové to strašné nahuštění kolejí na malém prostoru, i když, i to se dá někdy krásně zpracovat, aby to vypadalo dobře. Ale jak píšeš, je to
prostě o tom prostoru. Kolejiště pana Šilera, to rozhodně stojí za vidění, už jenom výškový rozdíl mezi koncovými stanicemi dva metry, to mě hodně inspirovalo, protože já jsem na tom obdobně. A proto je opravdu dobré, než člověk
začne stavět, navštívit pár zahradních kolejišť a nechat se inspirovat, jak se říká, najít si to svoje.


To nahuštění kolejí na malém prostoru je určeno charakterem provozu. Pokud to je veřejné kolejiště, tak toho musí jezdit co nejvíc, protože zákazník chce za svý prachy něco vidět jezdit.
Ten výškový rozdíl 2 metry u Šilera je v pohodě. Pokud budeš "na hraně" tak vystoupáš na 70 metrech, pokud své lokomotivy miluješ, tak na 200 metrech. Kdo ale takový prostor dneska má a hlavně kdo to má udržovat. Na druhou stranu, pokud je místo a prioritou je jízda krajinou, tak ušetříš na výhybkách :D .krásně to je vidět u Bruna Pedriniho. :roll: Vymyslíš formu na most a kupuješ koleje.......
digitalista
 
Příspěvky: 189
Registrován: úte 27. srp 2013 10:44:13

Re: Začátky jedné železnice -návrhy, dotazy, připomínky

Příspěvekod Fantomik » sob 12. zář 2020 14:06:43

Dlouho jsem nic nepřidal...
Jsem stále na začátku. :D Ale rozhodl jsem se kolejiště trochu oddělit od zahrady. Jednak kvůli psům, dětem, ale i pro lepší pohled. Pokud je o něco výš, je to rozhodně lepší. ;) Tak jsem si ještě máknul. Přidal jsem zídku, zámkovku s místem pro lavičku... ...objevil jsem i fotku před úpravami... :)
2020003.jpg

2020001.jpg

0007b.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil Fantomik dne sob 24. dub 2021 10:10:32, celkově upraveno 4
Fantomik
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon 05. srp 2019 19:35:34

PředchozíDalší

Zpět na Jiné

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron


Sponzor fóra je firma Vlaky Zezulka


Blog Zahradní železnice blog-zahardni-zeleznice